beste slaaphouding.png

De beste slaaphouding: Van pijntjes en gapen naar lekker slapen

15-07-2016

Heb jij weleens nekpijn als je wakker wordt? Grote kans dat je een verkeerde houding hebt in bed. Hoofdpijn, slaapapneu en een slechte concentratie zijn andere mogelijke gevolgen van een slechte slaaphouding. Een beginnend pijntje kan snel een groter probleem worden, dus is het van belang tijdig een goede slaaphouding aan te nemen.

Waarom is een goede slaaphouding belangrijk?

Tijdens het slapen herstelt je lichaam zich van de inspanningen van de dag. Wanneer je niet goed slaapt, kan je lichaam zich niet voldoende herstellen en daarom voel je je moe. Slecht slapen door stress kan van invloed zijn op je nachtrust, maar ook de manier waarop je slaapt.

Wat kan een gevolg zijn van een slechte slaaphouding?

Behalve het feit dat slecht slapen op den duur je functioneren kan belemmeren, kan het ook effect hebben op je lichaam. Zo ontstaan er mogelijk rug- of nekklachten waar je de hele dag last van kunt hebben, maar die ook chronisch kunnen worden als je niet uitkijkt. Niet alleen de positie waarin je ligt kan dit veroorzaken, maar ook het soort matras en kussen dat je gebruikt. Bovendien kan een slechte slaaphouding je uit je slaap houden, bijvoorbeeld wanneer je slaapapneu verergert door je houding of je ademhaling in het geding komt als je bijvoorbeeld op je buik ligt.

Wat is de beste slaaphouding?

De beste slaaphouding is die waarbij je op je rug ligt. Je lichaam wordt vrij goed ondersteund en het gewicht wordt verspreid over de grootst mogelijke oppervlakte. Daarbij zijn een goed matras en het juiste kussen wel noodzakelijk. Het enige nadeel is wel dat je pijn kunt krijgen in je onderrug, aangezien deze niet ondersteund wordt. Wat je hiertegen kan doen? Een laag kussen onder je onderrug of onder je knieën leggen. Op je rug slapen is daarnaast voor snurkers niet de beste optie, omdat deze positie het snurken alleen maar meer uitlokt.

Wat is de slechtste slaaphouding?

Liggen op je buik. Je rug en nek krijgen zo de minste ondersteuning en je nek ligt bovendien in een onnatuurlijke houding. Wanneer je dan ook nog eens op een hoog kussen ligt, wordt je nek behalve dat hij gedraaid is, ook nog eens naar achter gedrukt. Het kan dan zijn dat je wakker wordt met een stijve nek of met hoofdpijn.

Wanneer je echter nooit wat verandert aan je slaaphouding, kunnen tijdelijke klachten ook veranderen in chronische klachten. Door één been op te trekken kun je de klachten al verkleinen. Je lichaam kantelt dan namelijk een beetje waardoor het minder onder spanning staat. Wil je graag een andere houding aannemen maar kun je er maar niet aan wennen? Dan is er nog altijd dit handige trucje: door tennisballen aan je buik te binden, draai je automatisch de andere kant op.

Andere slaaphoudingen

Naast de rug- en buikligging, slapen er ook veel mensen op hun zij. Een voordeel daarvan is dat de bloedcirculatie bevorderd wordt en het bovendien een goede stand is voor de rug wanneer je op een dik kussen ligt. Bij een te dun kussen kun je nekpijn krijgen en daarnaast kan op je zij slapen schouder- of heuppijn veroorzaken. De foetushouding kan nek- en rugpijnen veroorzaken en komt bovendien ademhalingsproblemen niet ten goede. Een voordeel is echter dat de kans op snurken kleiner is.

Verder is het van belang dat je op een matras ligt dat past bij je slaaphouding. En daar hebben we iets leuks op bedacht. Mocht je namelijk op zoek zijn naar een fijn bed, dan biedt Sleepways uitkomst. Bij dit speciale bed kun je namelijk verschillende toppers kiezen, zoals een latexmatras of waterinsert. Bovendien kun je ook nog eens 101 nachten bij jou thuis uitproberen of het bed inderdaad die ondersteuning biedt die jij nodig hebt. Ook proberen?

Vragen? bel ons op 0255 - 519 197 of mail ons welterusten@sleepways.nl